Thursday 16 March 2017

SPM vs Foundation

Assalamualaikum w.b.t

  Entry kali ni pasal belajar masa SPM or masa Foundation lagi payah and susah and banyak and tak cukup tidur and macam2 lagi . Kalau nak describe mahu tak habis page ni . Hahaha melebih pulak aku . Okay aku begin dngan cara aku belajar masa SPM dulu . Walaupun aku dulu banyak main masa SPM tapi aku tahulah macam mana member aku yang lain tu struggle nak buat kerja cikgu bagi semua . Tapi dalam banyak2 tu pun, tak lah sehebat asasi/foundation or matrik . Seriusly percayalah aku dah rasa and tengah rasa . Memang kalau kau lambat , tangguh2 memang kau tak kemana lah jawabnye . Jawab die , haaa repeat lah next sem. Repeat yang sakit sebab extend year , Tapi repeat mase asasi ni ade kat beberapa Uni je . Matriks aku tak tahulah macam mane , rasenye tak boleh repeat kot . Fact yang korang perlu tahu , Aku Foundation UIA .Program 1 year . 1 sem 4 bulan setengah , and aku ambik 7 subjek , and sem depan aku akan ambik 7 subjek plus 3 lab . Total sem ni 24 hours/week . Next sem mungkin 30 hours ? haa nampak tak padat kelas die , belum masuk lagi cerita setiap satu subjek ade 2-3 projek . Meletop kepala wehh , tapi yang penting jangan tangguh la .. Boleh je bereh semua tu . Member aku budak Medic , boleh je skor 4 flat smua sem . Hahah aku Biosc je , tapi pointer aku boleh lah . Back to the point , Memang wehh pack gila rasa . Nak balik hujung minggu pn tk sempat , program banyak tiap weekend mesti ada . Cuti mid-sem sem ni sabtu ahad je .. Alahai baik tkyah bagi cuti. Tapi kita kene bersyukur je lah ehh .. Aku bukan nak takutkan sesiapa , tapi ini realiti die. Bagi sapa2 yang baru nak masuk Asasi tu , ready kan mental elok2 sebelum masuk , takut nanti tak jadi .Sapa yang tengah ambik SPM tu , taku bagi nasihat and live experience . Kalau korang rasa korang dah banyak study masa SPM, korang silap . hhaha . Kalau boleh jangan kejar sangat gred tu . Straight A ke brape A ke . Yang penting faham betul2 ape yang korang belajar , sebab mase foundation ni , semua lebih kurang je , kalau basic kuat, Foundation ni macam kacang je . Serius ,kalau aku dapat balik undur masa , aku nak pergi balik masa zaman SPM aku . Tapi ape boleh buat , bneda dah lepas , hidup mesti move on rakan2.

Okaylah saudara rakan dan taulan , dampai sini je lah entry saya kali ini , cakap lebih nanti orang benci pulok .

Assalamulaikum

No comments:

Post a Comment