Friday 10 March 2017

Asasi UIA Gambang, Pahang

Assalamualaikum w.b.t

   Alhamdulillah , tiba2 teringat balik pasal blog ni . Disebabkan lama dah tak bercerita and luahan perasaan , jadi patutkah aku ? hehe . Aku dah try buat twitter account for my personal use thats mean no followers at all. Tapi tu macam sia-sia je rase . Tal boleh masuk lah kalau twitter ni takde followers, boring ya amat. Kalau tak percaya , try lah .I wish you goodluck .Okay straight to the point , aku sekarang ni bukan kat UNIMAS GEMILANG dah , tapi sekarang aku dekat IIUM THE GARDEN OF KNOWLEDGE AND VIRTUE.Typically , hidup aku kat UIA ni memang dah pusing 360 darjah. Sebab ape aku cakap macamtu , sebab :

1.Islamik tinggi
2.Study plan pack
3.Course memang baiklah banyak die
4.Outing pun jauh and takape( Im at Gambang actually :)
5.Setiaphari kene ikut peraturan kalau tak saman RM 50 .tak sanggup woi

Tu lah sebab die kenapa aku rase dah 360 darjah kecondongan perubahan aku , tapi aku okay je adapt dngan smua ni . Orang kata "Mula2 memanglah rasa die mcm nak give up , once dah adapt baru kau rasa kemanisan tu" Perghh , semenjak masuk UIA ayat aku pun macam ahli motivator lah sikit . Then , Satu cerita lagi tak tahulah sedih ke tak sedih . Dalam kelas aku , aku sorang je laki . Nak cerita payah die nak study , nak revision sama2 , group assingment memang lah . UIA ni korang tahulah , menjaga ikhtilat . Jadi , aku rasa susah sikit lah bahagian tu . Tapi takpe, Allah bagi aku dngan cara lain , aku senang faham and mudah masuk ape yang aku belajar. Tadi aku ada cakap aku kat UIA Gambang kan , Haaaaaaaaaa . Panjang haaaaaaa tu sebab aku nak cerita pasal UIA Gambang ni mana tahu sape2 Junior yang nak masuk Asasi UIA kan nnti . Okay , suasana die memang kondusif untuk belajar , less distraction i mean . Bilik die first class ! dah la baru , besar pulak tu . Tapi kalau dapat tingkat 4 macam aku , jenuh sikit sebab takde lift. Kau kene rasa , baru lah uni student. Setakat ni , bangunan yang bukak 2 je dari 15. sedih kan ? nak buat macam mane . Aku malas nk cerita sebab dia , nnti korang pandai2 lah cari.
    Dulu , ada bas shuttle lah nak ke kelas sebab kelas dalam 1km dari Mahallah(Hostel).Pakai Mahallah baru nampak Islamik sikit. Jadi , kami student sini pun ramai2 lah berjalan kaki ke kelas . Mula2 memang rasa berat . Mana taknya , jalan kaki kalau constant speed dalam 15 minit jugak lah . Tapi kalau jalan ramai2 tak rasa sangat. Masa aku mula2 masuk sini dulu , tiap hari hujan smpai 2 minggu , bukan hujan biasa tapi hujan lebat.. Haa tu satu dugaan jugak tu. Sampai kelas je dah basah . Kelas aircond macam ni haa 18 degree rase die . Memang sejuk tambah2 AB104 bile pagi. Aku selalu je menggigil . Dah biasa dah . Aircond jenis tak boleh adjust , nak tak nak aku redah aje lah.
    Kelas die semua basically okay and masih baru , aku puas hati lah . Korang semua kalau nak apply , apply lah Asasi UIA . memang syok sebab nanti degree dah terjamin . So korang study skor sikit2 je lah , Hahaha.

Okay sampai sini je kot , aku pun tak tahu nak merapu ape dah , Aku tnjuk lah gambar sikit2 untuk tatapan semua . INI TEMPATKU MENIMBA ILMU ALLAH.


Luas bilik die, kongsi 4 orang weh. Barang semua baru :)










Ni sepatutnya Admin Building , tapi sementara ni , Ini lah kelas








Cafe ni dekat Mahallah Al-Biruni , Macam2 menu ada dari masakan panas , western , Abc, Ice-blended . Semua sedap belaka







Ni masjid UIA , tapi tak boleh pakai lagi sebab under construction. Kalau nak sembahyang jemaah , surau Mahalah ada.







Mahallah 5 tingkat, turun bawah terus nampak court. Selalu sister usha2 lah kot brother main futsal . ahaha



Sampai sini je lah perkongsian kali ni , Kalau ada apa2 kemusykilan nak tanya . tanyalah kat comment box bawah tu . InshaAllah akan di reply .


Assalamulaikum w.b.t




27 comments:

  1. I got asasi uia course seni bina. Asasi kat gambang course apa je?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I think mulai tahun ni semua asasi buat kat gambang. I dpt asasi sc kemanusiaam btw

      Delete
    2. eh i thought kat kuantan. dapat asasi sc kemanusiaan jugak, tapi kat offer letter dia state kampus kuantan

      Delete
    3. eh i thought kat kuantan. dapat asasi sc kemanusiaan jugak, tapi kat offer letter dia state kampus kuantan

      Delete
    4. Kt kampus kuantan tu seminggu je.. then die akan hantar kt gambang..

      Delete
  2. Assalamualaikum, sy dapat asasi kejuruteraan sains dan komp

    ReplyDelete
  3. saya pun dapat asasi kemanusiaan tapi still tak dapat cari gambar kampus kuantan kebanyakannya gambang

    ReplyDelete
  4. Ade tak lelaki yg ambik nursing dekat asasi uia ni

    ReplyDelete
  5. 2019 ni tempoh pengajian still depends on result test arab dgn bi tu ke?

    ReplyDelete
  6. Mmg asasi boleh eh skor sikit2..sbb saya dpt asasi dlm course seni bina dekt UIA Gambang ..hehe..by the way ada ke perempuan amik course yg mcm ni..😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun dpt asasi ni juga. asasi seni bina kat gambang

      Delete
  7. Pkaian mcm mne ek kalo blaja

    ReplyDelete
  8. saya dapat asasi komp sains. who's with me? :)

    ReplyDelete
  9. Teman dapat... dapat... asasi... asasi... asasi kat uia gambang😂

    ReplyDelete
  10. Teman dapat asasi seni bina dan reka bentuk alam sekitar... hehehehe😃

    ReplyDelete
  11. boleh tanya ttg biasiswa dan pinjaman apa yang available ya bagi kos asasi medic?

    ReplyDelete
  12. boleh ke klw math and bi B je..dan aliran sastera dapat tempat ke dlm seni bina ni??

    ReplyDelete
  13. boleh ke klw math and bi B je..dan aliran sastera dapat tempat ke dlm seni bina ni??

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum nak tanya. Masa nak transfer from unimas to uia tu macam mana ek process dia?

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum...saye nak tanyee.Untuk ambik asasi UIA ni kena ambil ujian arab kan?Tapi masa saya dekat sekolah menengah saya dah dapat sijil Arab.Adakah saya perlu ambik lagi atau macam mane?Thank you

    ReplyDelete
  16. assalam saya nk tanya asasi senibina apa syarat kelayakan dia. sbb saya dpt 6A so boleh ka mohon masuk asasi senibina kat uia

    ReplyDelete
  17. salam, nak tanya apt n ept tu kene buat bebetul ke tak?

    ReplyDelete